Als ik werk met APRO, geniet ik van de logica
10 september 2019

“APRO werkt logisch en het voorkomt dat je oplossingen bedenkt die veel tijd kosten. Je houdt meer tijd over om inhoud te geven aan je vak!” Frank de Ligt werkt in Service Apotheek Holendrecht sinds enkele maanden met farmaceutisch zorgsysteem (FZS) APRO. “Je raakt er zo aan gewend: na drie maanden wil ik niet meer terug. Werken met APRO geeft rust. Natuurlijk zie ik soms zaken die nog beter kunnen, maar als nieuwe gebruiker zit ik daar bovenop. Ik denk mee en speel een rol in de ontwikkeling. En die gaat snel: iedere maand komen er nieuwe functionaliteiten bij.”

Service Apotheek Holendrecht ligt in een multiculturele woonwijk in Amsterdam Zuidoost: aan een plein naast een gezondheidscentrum tegenover een winkelcentrum. De moderne apotheek oogt open en overzichtelijk.

Goede organisatie nodig voor kwaliteit

Apotheker De Ligt: “Belangrijk voor mijn apotheek vind ik een goede organisatie en goed ingerichte processen. Dat zijn namelijk voorwaarden om kwaliteit te kunnen leveren. Kwaliteit voor mijn patiënten, maar ook voor mijn team, voor zorgverzekeraars en voor collega’s zoals de huisartsen.”

“Mij gaat het erom, dat de patiënt een goed gevoel heeft bij mijn apotheek. Doordat hij goede zorg ervaart, betrouwbaarheid en efficiency. Met bijvoorbeeld korte wachttijden doordat wij efficiënt werken. En dat mijn team plezier beleeft aan het werken in een goed georganiseerde apotheek. Daarnaast beoordelen zorgverzekeraars mij op de kwaliteit van zorg die mijn apotheek levert, net zoals huisartsen in de omgeving dat – terecht – doen.”

Een ideaal zorgsysteem ondersteunt
“Een zorgsysteem in de apotheek moet doen wat je ervan verwacht. Een farmaceutisch zorgsysteem hoort optimaal aan te sluiten bij het werk: zowel medisch-farmaceutisch als logistiek.”

“Voor mij golden meer redenen om te gaan werken met APRO. Op de eerste plaats mijn visie dat een FZS apotheekprocessen logisch en efficiënt moet ondersteunen. Ten tweede de tekortkomingen van andere informatiesystemen. Ik beschouw APRO dan ook als een goed initiatief. Het goede zit hem in overzichtelijk werken, papierloos én open: APRO communiceert met allerlei systemen. APRO maakt ‘workarounds’, extra schillen en extra schermen in één klap overbodig.”

Het goede zit hem in overzichtelijk werken, papierloos en open: APRO communiceert met allerlei systemen

“De medicatiebewaking werkt nu nog conform de klassieke bewaking zoals gedefinieerd in de G-standaard maar sorteert al voor op Medisch Farmaceutische Beslisregels (MFB’s) en het medicatieproces 9.0.”

Receptverwerking geautomatiseerd en papierloos
Lege hoesjes: de hele receptverwerking verloopt nu geautomatiseerd en papierloos

“Ons vorige apotheek informatiesysteem (AIS) sloot onvoldoende aan bij de receptverwerking. Wij volgden eigen regels om het proces in goede banen te leiden. Ik begreep het nog wel maar hoe legde ik alle omwegen uit aan tien medewerkers? We raadpleegden meer systemen en registreerden op verschillende plaatsen hetzelfde. Dubbel werk én foutgevoelig. Wij zagen bijvoorbeeld in het AIS niet als er voor de patiënt nog een product klaarlag in de afhaalkast.”

“APRO brengt bij het aanschrijven van een recept in één oogopslag alle acties in beeld die nodig zijn voor die persoon. Dat bedoel ik met overzichtelijk.”

APRO vraagt je logisch en efficiënt te werken
Als mijn collega’s er naar vragen, noem ik APRO een praktisch en efficiënt systeem, dat inzicht geeft in alle werkprocessen. Veel activiteiten kun je op afstand uitvoeren en – zoals gezegd – papierloos. Door de logica erachter leer je gemakkelijk met APRO werken.”

“Je moet wel bereid zijn je apotheekprocessen zo nodig wat aan te passen. De klassieke AIS-en steken zo in elkaar, dat iedere apotheker op eigen manier zijn apotheekproces kan inrichten. APRO gaat ervan uit, dat je logisch werkt en efficiënt. Dat kan vragen om aanpassingen. Maar die liggen voor de hand en brengen alleen maar voordeel.”

Alle begin is moeilijk

Assistent Jay Kanhai aan de balie

“Eerlijk is eerlijk, in het begin was het wennen”.
Zijn medewerkers Josje, Jay en Farida vertellen dat Promedico-ontwikkelaars de zaken die nog niet naar wens werken, snel oplossen.

Frank de Ligt: “Als groot voordeel ervaar ik, dat een levering pas wordt klaargemaakt als die compleet is. Dat betekent geen deel-leveringen meer en zogenaamde ‘te-goedjes’. Eén assistent verzorgt de aflevering. Dat voorkomt overdrachtsmomenten en daarmee fouten. En je print een etiket pas als je dat nodig hebt – geen gezoek naar een eerder geprint exemplaar! Een verkeerd afgeleverd product en een niet-complete levering komen nauwelijks meer voor en de wachttijd voor onze klant wordt nog korter.”

Aansluiten bij de werkelijkheid
“APRO sluit aan bij de werkelijkheid. Heb je bijvoorbeeld een ander middel dan dat je hebt aangeschreven, dan wijzig je dat. In een ander systeem kan dat niet, omdat je het aangeschreven product al hebt gedeclareerd.”

“Processen zijn inzichtelijk. Zorginhoudelijk kun je vragen voor de patiënt vastleggen of vragen voor de huisarts. In het dossier van de patiënt leggen we contactmomenten vast, bijwerkingen die hij rapporteert, acties.”

Frank de Ligt

Frank de Ligt

Apotheker

Apotheek Holendrecht in Amsterdam

Nieuwsarchief

Algemene voorwaarden

Ik ga akkoord met het gebruik van mijn ingevulde gegevens voor analyse. Hierna mag Promedico mij benaderen om de resultaten te bespreken en te informeren wat APRO voor mij kan betekenen. Promedico zal je gegevens vertrouwelijk behandelen en stelt deze niet ter beschikking aan derden; lees hierover meer in ons Privacy statement.

Zijn APRO en ik een match?

Aantal tussen de 1 - 1000

Al ingeschreven voor APRO Nieuws?

Op deze manier ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen omtrent APRO.